Plačaš naročnino in se igraš, kolikor te je volja

 
 
Foto: Jelleke Vanooteghem/Unsplash

Foto: Jelleke Vanooteghem/Unsplash

 

Pley je izposojevalnica igrač, ki ne ustreza le otrokom, ampak tudi staršem: njihova mladež se ne zamoti samo z igro, sočasno se uči tudi uporabnih veščin.

 

Vsak otrok ima v povprečju 248 igrač, uporablja pa jih le deset. Vsako novo vzame v roke  za povprečno 12 minut. To velja za otroke v ZDA, ugotavljajo avtorji Pleyeve raziskave, v katero so zajeli 1500 ameriških družin. Zanimiv podatek je tudi, da ameriška družina do otrokovega dopolnjenega 10. leta za nakup igrač v povprečju zapravi 11.000 dolarjev.

Podobno izkušnjo je imel tudi Ranan Lachman. Ko je pripravljal davčno napoved, je ugotovil, da je v letu prej zapravil 3000 dolarjev zgolj za lego kocke. Njegov petletni sin je imel v omari več kot 200 igrač in vendar si je še kar želel novih. Oreha se je lotil nadvse resno: ali obstaja bolj učinkovit način, kako otroku podariti vedno nove vznemirljive igrače, ne da bi moral za to oropati banko?

 

Naročniki Pleya so lahko izbirali med več kot 500 različnimi igralnimi paketi, za katere so odšteli najmanj 24 dolarjev na mesec, odvisno od tega, kako pogosto so jih menjavali.

 

Leta 2013 je Lachman skupaj z Elino Furman, materjo dveh otrok, ki je prav tako spoznala, da za lego kocke zapravi manjše premoženje, ustanovil podjetje Pley. Odločila sta se, da bosta vzpostavila model naročniške ekonomije, osredotočen na igrače, v okviru katerega bosta naročnikom vsak mesec poslala paket lego kock. V prvih devetih mesecih je njuno podjetje več kot 15.000 družinam poslalo okoli 75.000 škatel z lego kockami. Pakete z raznolikimi motivi sta preizkušala kar Lachmanova sinova.

Ponudbo so pozneje razširili še na druge igrače. Eden izmed njihovih igralnih paketov je bil, denimo, zasnovan po motivih Disneyjeve zgodbe o princeski, drugega so pripravili v sodelovanju z National Geographicom, v ponudbo so dodali še znamke American girl, Magformers, Vojna zvezd ...

 
Foto: Pley

Foto: Pley

 

Njihovi naročniki so lahko izbirali med več kot 500 poučnimi igralnimi paketi. Vsak mesec so plačali, tako kot veleva princip življenja na mesec, najmanj 24 dolarjev, odvisno od tega, koliko škatel z igračami so hoteli prejeti. V dražje pakete so bila vključena tudi drobna presenečenja, na dom pa so prispeli v približno dveh dneh.

Mladi nadebudneži so se z izbranimi igračami igrali tako dolgo, kot jim je ustrezalo, nato so jih vrnili in počakali na nov izbor. Vsakič, ko so v Pleyu prejeli vrnjen paket, so igrače dobro očistili, niso pa vedno opazili, če je v paketu manjkal kak košček.

 

Video: Pley/Youtube

 

Morda je še razumljivo, da takšnih zadreg otroci praviloma ne zaznajo, saj so povsem osredotočeni na igro in igrače. So pa tovrstne napake opazili njihovi starši in kaže, da je bilo tudi to med razlogi, da je Pley letošnjo jesen po petih letih zaprl vrata svoje spletne izposojevalnice.

Za marsikaterega med njihovimi naročniki takšen bridek konec ni bil presenetljiv. Že pred tem so namreč na spletnih forumih poročali o daljših zamudah pri dostavi, nevšečnostih pri knjiženju računov, zamenjavi paketov, težavah pri odjavi od naročnine … Ko so se zaradi tega obrnili neposredno na Pley, so marsikdaj naleteli na gluha ušesa oziroma vsaj na pomanjkanje posluha za njihove pritožbe in pripravljenosti na njihovo reševanje.

 

Vse kaže, da je bilo za Pley usodno ignoriranje ene izmed ključnih zakonitosti naročniške ekonomije - nenehne skrbi za zadovoljstvo uporabnikov.

 

Pri Pleyu so si med dolgoročne cilje zadali tudi znižanje kupov zapuščenih lutk in kock na smetiščih, obenem so resno proučevali možnosti, kako preusmeriti pozornost otrok z mobilnih naprav. Hoteli so ravnati kot družbeno odgovorno podjetje, vendar jim ob tem ni uspelo pravočasno in učinkovito nagovoriti nezadovoljstva potrošnikov zaradi zapletov pri dostavi paketov.

Številni zapisi razočaranih naročnikov na spletnih oglasnih deskah pričajo o tem, da pri Pleyu niso upoštevali enega ključnih pogojev za uspeh modela naročniške ekonomije: svoje uporabnike je treba negovati nenehno, ne le do tistega trenutka, ko jih privabiš, da postanejo tvoji naročniki.

 
Foto: Pley

Foto: Pley

 

Povsem popoln model resda ne obstaja, toda za dolgoročni uspeh podjetja v naročniški ekonomiji morajo uporabniki verjeti, da bodo morebitne težave, če že pride do njih, hitro in učinkovito odpravljene. Če ne, odpovejo naročnino in ni nujno, da se še kdaj vrnejo.

Pley odločitve o ukinitvi svoje storitve ni podrobneje pojasnil. Na spletni strani so objavili poslovilno pismo z zahvalo in s pripisom, da se vsaka dobra stvar enkrat konča, kar da velja tudi zanje. A vsaj za nekaj časa so dokazali, da vendarle obstaja način, kako otroku podariti vznemirljive igrače, ne da bi moral za to oropati banko.