Kavbojke, ki trajajo večno

 
 
Foto: Alex Blajan/Unsplash

Foto: Alex Blajan/Unsplash

 

MUD Jeans vam hlač ne proda, ampak odda. Ko se jih naveličate, izberete druge, podjetje pa vaše rabljene spremeni v nove.

 

Zlata mrzlica v 19. stoletju ni zaznamovala le življenjskih usod rudarjev in njihovih družin, spodbujala industrijskega in tehnološkega napredka ZDA, spreminjala njihovega geološkega obličja in svetovne ekonomije, proizvedla je tudi nekaj na videz obrobnega, a hkrati izjemno trajnega - kavbojke.

Industrijalec Levi Strauss jih je takrat šival z mislijo na večnost, da zlatokopom v težkih delovnih pogojih vsaj za obleko ne bi bilo treba skrbeti.

 
Foto: MUD Jeans

Foto: MUD Jeans

 

Modri džins, kos oblačila iz trpežnega denima in s kovinskimi dodatki, je od tistih časov našel pot v skoraj vsako garderobno omaro. Bržkone tudi v vašo. Le da kavbojke danes večinoma šivajo slabo plačani delavci v deželah tretjega sveta, denimo v od naših oči oddaljenem Bangladešu, iz cenenega bombaža in v zelo slabih delovnih razmerah.

V nizozemskem podjetju MUD Jeans menijo, da je tej industriji, ki je skrenila s poti, treba dati nov zagon, predvsem pa jo postaviti na drugačne, obrtno in etično trdnejše temelje. Zato sledijo principu krožne ekonomije. S tem, ko stara oblačila spremenijo v nova, se spet vračajo k izvorni ideji o blagu, sešitem, da traja.

 

Naročnina na kavbojke MUD Jeans vas stane 7 evrov in pol na mesec, k temu pa je treba prišteti še stroške dostave.

 

Od leta 2013 izdelujejo hlače iz recikliranega džinsa, narejenega iz organskega bombaža, v tovarnah, ki delujejo po načelu transparentnosti. Verjamejo, da potrošniki od podjetij pričakujejo vse bolj odgovorno poslovanje, zanima jih tudi, kako bo njihov nakup vplival na okolje in skupnost, vpleteno v proizvodni proces.

Njihova pričakovanja želijo v podjetju MUD Jeans upravičiti tudi z vzpostavitvijo naročniškega modela, ki spodbuja uporabnike k menjavi staro za novo namesto nenehnega kupovanja novih oblačil.

 
 

Njihove izdelke še vedno lahko kupite, vendar bodo ugodnejši, če jih najamete, kar pomeni, da po principu življenja na mesec plačujete mesečno naročnino, ki znaša 7 evrov in pol. Ob prijavi plačate še stroške dostave in prijavnino. Dostavili jih bodo tudi v Slovenijo; dostava bo v tem primeru stala 18,25 evra.

Če so kavbojke po enem letu nepoškodovane in bi jih nosili še naprej, jih brez težav lahko in potem vam tudi plačevati ni več treba zanje. Ko oziroma če se jih le naveličate, pa jih vrnete podjetju, ki jih nato reciklira. Če se pred tem strgajo ali kako drugače poškodujejo, jih prav tako pošljete podjetju, ki vam jih popravi in vrne.

 

MUD Jeans je vzpostavil naročniški model, ki uporabnike spodbuja k menjavi staro za novo namesto nenehnega kupovanja novih oblačil.

 

Po preteku enega leta lahko hlače tudi zamenjate za nove in nadaljujete z naročnino nanje, stare pa MUD Jeans medtem reciklira in jih na novo skrojene vrne nazaj v ponudbo.

Ustanovitelja podjetja Berta van Sona veseli ugotovitev, da naročnikom ustreza ideja takšne menjave. Med njimi so predvsem mladi med 25. in 35. letom starosti, dobro izobraženi in takšni, ki tudi sicer raje posegajo po okolju in družbi prijazneje proizvedenih oziroma pridelanih izdelkih. Verjamejo tudi, da je staro lahko enako dobro kot novo.

 
Foto: Paloma/Unsplash

Foto: Paloma/Unsplash

 

Obleke, ki končajo na deponiji, se v povprečju razgradijo v 40 letih, zaradi vzpona »hitre« in poceni mode pa recikliramo le približno odstotek oblačil. V MUD Jeansu bi radi narekovali drugačen, vnovični uporabi prijaznejši trend. Pri tem se naslanjajo na podatek, da je mogoče predelati več kot 90 odstotkov blaga. Zato vztrajajo pri tem, da je iz starih izdelkov mogoče ustvariti marsikaj kakovostnega in lepega in to tako, da je nazadnje videti kot novo.